» Lancer Evo VIIILancer Evo VIII
Obok Colta i Pajero, Lancer jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli koncernu Mitsubishi Motors. Po raz pierwszy został wprowadzony do produkcji w 1973 roku. Wszystkie z jego kolejnych ośmiu ewolucji cechowała niezawodność wysoki poziom techniczny i fenomenalna dynamika prowadzenia. Pierwsze Lancery były tylnionapędówkami (1973 - 1987), w 1982 roku rozpoczęto produkcje przednionapędowego Lancera, który obok czteronapędowego, sportowego modelu Evolution jest produkowany do dnia dzisiejszego.

   Lancer Evo VIII Lancery niemal od samego swego początku stały się bazami do budowy samochodów rajdowych. Model 1600 GSR już w trakcie swego debiutu w 1973 roku w Southern Cross Rally w Australii jako pierwszy zameldował się na mecie. Lancer 1600 GSR był protoplastą Lancerów z "królewskiej klasy" - WRC. Kolejny sportowy model to Lancer EX 2000 Turbo. Ten ważący 980 kg potwór napędzany był dwulitrową turbodoładowaną jednostką napędową o mocy 125 KM. Kolejnym krokiem w rozwoju Lancera było wprowadzenie do produkcji wersji Evolution, który powstał na bazie seryjnego modelu Sedan. Auto spełniło wymogi homologacyjne FIA (minimum 2500 wyprodukowanych egzemplarzy) w grupie A i rozpoczęło passę swoich wieloletnich sukcesów w rajdowych Mistrzostwach Świata.

    W 1991 roku na trasy rajdowe na świecie wyruszył Lancer Mark VI. Jednocześnie do wielkoseryjnej produkcji wszedł Lancer RS i GSR z turbodoładowanym silnikiem 1.8 litra o mocy 195 KM. Nazwa "Evolution" po raz pierwszy pojawiła się we wrześniu 1992 roku, zyskując w rodzinnej Japonii przydomek "LanEvo". Pojawienie się A-grupowego Lancera Evolution otworzyło nowy etap w rozwoju zawansowanych technologii w koncernie Mitsubishi Motors, zarówno w sportach motorowych, jak i produkcji seryjnych modeli. W grudniu 1993 roku, kiedy na rynkach pojawił się model Evolution II, Mitsubishi Motors ogłosiło, ze produkcja wyniesie 5000 egzemplarzy. Do kwietnia wszystkie zostały sprzedane..... Dalsza część historii Evolution związana jest tytułami mistrzowskimi w rajdowych Mistrzostwach Świata: cztery zdobyte w kategorii kierowców (1996, 1997, 1998,1999), a jeden z kategorii producentów (1998).
    Lancer Evolution to jeden z flagowych modeli Mitsubishi Motors Corporation. Jego dalszy rozwój jest jednym z kluczowych punktów w strategii rozwoju koncernu w 8 kolejnych latach.

Lancer Ósmej Generacji

    Evolution VIII został po raz pierwszy pokazany w Europie w czasie 60 targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2003 roku. Model ten jest owocem 42 letniej tradycji Mitsubishi w sportach motorowych, wliczając w to pięć tytułów mistrzowskich w Rajdowych Mistrzostwach Świata - czterech zdobytych w kategorii kierowców i jednego w kategorii producentów. Nowy Mitsubishi Lancer Evolution VIII to najbardziej doskonała konstrukcja sportowej wersji Lancera, od momentu debiutu tego samochodu w 1992 roku.
   Lancer Evo VIII

...z zewnątrz
Lancer Evolution VIII wprowadza nowy styl w projektowaniu samochodów, który koncern Mitsubishi Motors rozwija w celu jednolitej identyfikacji wszystkich modeli. Został on opracowany przez Olivier'a Boulay szefa Działu Projektowego MMC.
   Styl ten przejęły debiutujące na rynku nowe modele Mitsubishi: Colt i Grandis. Charakterystyczne elementy to podzielony "grill" z dużym, srebrnym logo Trzech Diamentów na przedniej atrapie oraz przetłoczenia biegnące od przedniej do tylnej części nadwozia. Nowy design sprawił, że Lancer Evolution VIII zyskał bardziej ostry, rasowy, sportowy wygląd. Nowa linia nadwozia została opracowana pod względem poprawy właściwości aerodynamicznych Lancera Evolution VIII. Wielogodzinne testy na torze w Nürburgring, oraz w tunelu aerodynamicznym MMC pomogły w dokonaniu niezbędnych modyfikacji w stosunku do poprzedniego modelu Evolution VII. Korzystano też z doświadczeń uzyskanych przy budowie nowego Lancera WRC 04. Wszystkie zmiany konstrukcji aerodynamicznej poprawiły opływ powietrza wokół nadwozia, a całkowicie nowy kształt przedniej części, w tym zderzaków, pozwolił na bardziej efektywne chłodzenie jednostki napędowej i hamulców. Wszelkie przetłoczenia na karoserii zostały poprawione celem zmniejszenia oporu aerodynamicznego nadwozia. Nad dociskiem tylnej osi czuwa nowy, znacznie lżejszy spoiler.

   Lancer Evo VIII W trakcie projektowania "skorupy" nowego "Miśka" nie zapomniano o odpowiednim jej usztywnieniu. Wzmocnienie newralgicznych punktów karoserii spowodowało wzrost jej sztywności o 30%, co zaowocowało odczuwalną poprawą prowadzenia pojazdu w zakrętach w stosunku do jego poprzedniej odsłony. Modyfikacją poddano min.:
- punkty mocowania amortyzatorów
- klatka wewnętrzna: poprawiono sztywność przednich i bocznych słupków
- tylna część samochodu: wzmocniona konstrukcja błotników i pasa tylnego
- karoseria: wzmocnione punkty mocowania elementów nadwozia do płyty głównej
- większa sztywność głównej płyty samochodu
- przednie i tylne zawieszenie: wzmocnione punkty mocowania oraz użycie lżejszych za to bardziej wytrzymałych materiałów do konstrukcji zawieszenia

...wewnątrz
   Deska rozdzielcza wykonana jest z najwyższej jakości materiałów i cechuje ją ergonomia i sportowa prostota. Smaku dodaje skórzany lewarek i gałka zmiany biegów oraz obszyta skórą kierownica MOMO. Całość dopełniają fotele RECARO, oraz chromowane i karbonowe detale wykończenia wnętrza.

...pod maską
   Lancer Evo VIII Ósma ewolucja Lancera wyposażona jest w dwulitrową, turbodoładowaną jednostkę DOHC ( dwa wałki rozrządu w głowicy) na każdy z czterech cylindrów przypada po 4 zawory. Fabrycznie silnik nosi oznaczenie ECI-MULTI 4G63, a jego europejska specyfikacja rozwija moc 265 KM przy 6,5 tyś obr/min i moment obrotowy 355Nm przy 3500 obr/min. Istotnym modyfikacja uległy takie elementy jak, turbosprężarka - jej nowa konstrukcja pozwala na znaczne poprawienie osiągów w zakresie prędkości obrotowych 3 - 4 tyś. Istotnym modyfikacja uległ także intercooler - na jego charakterystykę pracy może mieć wpływ sam kierowca i to bezpośrednio z wnętrza kabiny. Ponadto zmodyfikowano pompę cieczy chłodzącej, tłoki i korbowody oraz kolektor dolotowy.

   Zastosowanie nowoczesnych technologii i specjalnych materiałów pozwoliło na obniżenie masy jednostki napędowej o 20% w stosunku do poprzedniej ewolucji. W celu redukcji masy modyfikacją poddano min. Układ wydechowy, układ klimatyzacji i chłodzenia, układ napędu zaworów, gniazda zaworowe. Wzrost momentu obrotowego jednostki napędowej pociągnął za sobą konieczność modyfikacji skrzyni biegów celem jej dostosowania do nowych obciążeń. Wzmocniono obudowę skrzyni oraz zastosowano materiały o zwiększonej wytrzymałości. Skrzynia zestopniowana została dość krótko co umożliwiło lepsze wykorzystanie mocy przenoszonej na koła. Nowe synchronizatory znacznie podniosły precyzyjność zmiany biegów.

...od spodu
   Lancer Evo VIII Wprowadzenie przez Mitsubishi stałego napędu na cztery koła do modeli Evolution zaowocowało niebywałymi wręcz właściwościami trakcyjnymi, dynamiką prowadzenia i jego bezpieczeństwem. System All-Wheel Control, w który wyposażono Lancera Evo VIII jest zespołem układów wspomagających napęd czterokołowy. W jego skład wchodzą:
- Limited Slip Differential (LSD) - mechanizm różnicowy typu torsen, ograniczający poślizg przednich kół
- Active Centre Differential (ACD) - aktywny centralny mechanizm różnicowy. Kontroluje on rozdział napędu pomiędzy przednimi i tylnymi kołami. Za pomocą przycisku na desce rozdzielczej można wybrać jeden z programów, który dostosowuje charakterystykę pracy układu do nawierzchni: asfaltu, szutru lub na drodze pokrytej śniegiem. ACD jest umieszczony za skrzynią biegów, między osią przednia i tylną. Rozdział napędu wynosi 50:50
- Super Active Yaw Control (Super AYC) - Umieszczony jest między tylnymi kołami. Jest to system aktywnej kontroli znoszenia. W zależności od warunków (np. jedno koła jest na śliskiej nawierzchni
a drugie na suchej) poprzez dwa sprzęgła rozdziela moment obrotowy miedzy tylnymi kołami. Poprawia zachowanie samochodu w zakrętach oraz redukuje nad i podsterowność. Stale współpracuje z ACD. System ten po raz pierwszy zastosowano w modelu Evolution VIII. - Sports ABS - sportowy układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. W Lancerze Evo VIII dokonano w nim znacznych modyfikacji. System z czujnika skrętu kierownicy, aby poprawić sterowność samochodu podczas jednoczesnego skręcania i hamowania. Sports ABS połączony jest z systemem EBD, czyli elektronicznym rozdziałem siły hamowania między poszczególnymi kołami

   Zapewnienie odpowiedniego prowadzenia Ósmej Ewolucji Lancera wymagało przekonstruowania zawieszenia. Konstrukcja kolumn McPhersona oraz wielowahaczowej tylnej osi została tak dopracowana, aby zapewnić jak największą stabilność samochodu w chwili utraty przyczepności. Z przodu i z tyłu zastosowano nowe amortyzatory o zmienionej konstrukcji zaworów wewnętrznych, dzięki czemu uzyskano lepsze tłumienia na nierównościach i szybszy skok odbicia. Punkty mocowania tylnych wahaczy zostały wzmocnione, a aluminiowe elementy zawieszenia (stabilizatory, drążki wahaczy) przyczyniły się w znacznym stopniu do zmniejszenia masy nieresorowanej. Dzięki temu kontakt koła utrzymują stały kontakt z nawierzchnią.

   Nad bezpiecznym i niezwykle skutecznym hamowaniem czuwa układ hamulcowy Brembo. Z przodu zastosowano 4 tłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 320mm. Z tyłu natomiast 2 tłoczkowe zaciski zatrzymują tarcze o średnicy 300mm. Magnezowo - aluminiowe felgi ENKEI o rozmiarach 8x17 cali zostały zaprojektowane specjalnie do tego modelu Lancera. Ich waga została zredukowana o 3.2 Kg. Na obręcze te ponaciągano najnowszej generacji sportowe opony BRIDGESTONE o rozmiarze 235/45R1.