» HamulceHamulce
Co jest najważniejsze w samochodzie? Odpowiedź jest tylko jedna - hamulce. Jednak wielu użytkowników lekceważy to ogniwo tuning zaczynając od zmian podnoszących moc. A powinno się tak: hamulce, zawieszenie, moc...

   To, co najważniejsze w samochodzie po tuningu to sprawnie i dobre hamulce. Podróżuj±c z dużymi prędkościami, mimowolnie opóĽniamy moment hamowania ciesz±c się szybsz± jazdą potem gwałtownie hamując. Po kilku takich hamowaniach elementy układu nagrzewają się w znacznym stopniu i przestają dobrze pełnić swoją rolę. Wiele osób lekceważy stan i jakość swoich hamulców sądząc, że seryjny układ im wystarczy. Jednak poprawa tego elementu samochodu powinna być priorytetem u osoby rozpoczynającej modyfikacje samochodu. Seryjne hamulce nie są przystosowane do szaleńczej jazdy, gwałtownych hamowań itp. Produkowane są one tak, aby zapewnić kompromis pomiędzy trwałością i jakością hamowania.

   Tarcza i zaciskWażnym zjawiskiem jest fadding. Spowodowany on jest częstym i gwałtownym hamowaniem. Nagrzewają się wtedy wszystkie elementy układu hamulcowego takie jak: tarcze, klocki i płyn. Wszystkie te elementy można zastąpić lepszymi. W Polsce zasadniczo liczą się Ferrodo i Brembo. Do większości samochodów można dokupić całe komplety, można także samemu złożyć zestaw. Różnią się one ceną i zastosowaniem. Na przykład nie można zamontować do cywilnego samochodu hamulców typowo sportowych, gdyż działają one dobrze dopiero po rozgrzaniu.

   Zacznijmy od najpopularniejszej opcji, czyli wymianie klocków. Do każdego samochodu można znaleĽć przynajmniej dwa rodzaje o różnym stopniu twardości. Charakteryzują się one zmniejszoną podatnością na wpływy temperatury. Przy wymianie starych warto zainwestować stosunkowo niewielkie pieniądze i wymienić seryjne na klocki np. Ferrodo. Do zastosowania w zwykłym samochodzie doskonale nadają się klocki z serii DS2000, pozwalają one na bezpieczniejszą jazdę w ruchu codziennym. Kolejną możliwością są klocki z serii DS2500 jednak, aby w pełni wykorzystać ich potencjał należy wymienić tarcze na sportowe, o czym dalej. Ta seria klocków, nie spisuje się najlepiej w zwykłym ruchu, swoje możliwości ujawnia dopiero po rozgrzaniu. Stworzone zostały one z myślą o amatorskich imprezach i szybkiej dynamicznej jazdy. Ferrodo produkuje również serię DS3000 i DS4000, ale są one przeznaczone samochodów rajdowych. Ich cena, trwałość i dobra praca dopiero przy wysokich temperaturach sprawiają, że nie znajdą one zastosowania w codziennej jeĽdzie.

   Tarcza hamulcowa Kolejną opcją jest wymiana tarcz hamulcowych. Tak jak i w przypadku klocków tutaj także istnieje kilka możliwości. Liderem w produkcji tarcz jest firma Brembo. Podstawową tarczą jest Brembo Max. Dzięki nacięciom na tarczy lepiej usuwane są wszelkie zanieczyszczenia i nierówności, dzięki czemu klocki zawsze dociskane s± z tą samą siłą. Kolejną możliwością są tarcze nawiercane. Dzięki dziurom jeszcze lepsze od poprzednich, jednak powodują szybsze zużycie klocków, dlatego nie można stosować do nich seryjnych.

   ZestawJest także możliwość wymiany zacisków. Rozróżnia się 2,4,6 i 8 tłoczkowe. Z reguły te zastosowane przez producenta zapewniaj± dobre "zaciśnięcie" i nie jest konieczn± ich wymiana. Większość ludzi twierdzi, że 4 tłoczkowe w zupełności wystarczaj±. Gdy już zabierzemy się za wymianę układu warto także zadbać o wymianę płynu hamulcowego. Godnym polecenia jest płyn Ferrodo DOT 5.1, o temperaturze wrzenia wynosz±cej 260 stopni Celsjusza. Nie trzeba będzie się wtedy martwić o zagotowanie płynu. W sprzedaży dostępne s± gotowe komplety hamulcowe, przeznaczone do konktetnych typów samochodów, jeśli nie masz oschoty bawić się w dobieranie możesz wybrać takiw właśnie zestaw.

   Wymiana układu hamulcowego nie zwalnia od kontroli jego stanu. Należy pamiętać o tym, że nie wolno wjeżdżać rozgrzan± tarcz± do kałuży, wymieniać płyn co roku itp. Dzięki poniesionym wydatkom będziemy mieli większe bezpieczeństwo jazdy, pozwoli t także na uniknięcie kosztów zwi±zanych z napraw± blacharsk±, których życzę jak najmniej, a najlepiej wcale.