» Ford GT40Ford GT40
Historia modelu GT sięga lat 60 kiedy to koncern zaczął się poważnie interesować wyścigami. W tamtych czasach na torze w Le Mans prym wiodło włoskie Ferrari. Nie dawało to spokoju Fordowi - tę sytuacje miał właśnie zmienić model GT40. Początkowo nic nie zapowiadało sukcesu nowego modelu ze stajni Forda, samochód przechodził choroby wieku dziecięcego. Dzięki zatargowi z Enzo Ferrari powstał bardzo interesujący samochód mający za zadanie konkurować z dziełami włoskich inżynierów.

   Ford GT40W kwietniu 1964 roku zaprezentowany został pierwszy model Forda GT40. Napędzał go wówczas ośmiocylindrowy silnik o pojemności 4,2 litra. Niestety była to jednostka dość awaryjna, co owocowało brakiem sukcesów. Rok później powstał nowy silnik do samochodu o pojemności 4,7l i mocy 390KM. Sukces przyszedł praktycznie natychmiast: Ken Miles i Lloyd Ruby wygrali 24-godzinny wyścig w Daytonie, a miesiąc później Ken Miles i Bruce McLaren zajęli 2 miejsce 12-godzinnym wyścigu Sebring. Rok później powstała kolejna wersja oznaczona jako Mark II.

   Ford GT40Ten samochód nie pozostawił już nikomu złudzeń na wygranie 24-godzinnego wyścigu w LeMans. Wyposażony w nowy, 7-litrowy silnik o mocy 475KM pozwolił Fordowi na wywalczenie 3 pierwszych miejsc w tym wyścigu. kolejny rok przynosi duże problemy. konkurencja nie próżnowała i ulepszała coraz bardziej samochody. Pomimo podniesieniu mocy o 60KM Ford miał olbrzymie trudności z wygraniem z Ferrari. Kolejne lata przynoszą zmiany w przepisach, ale także kolejne sukcesy dla Forda: zwycięstwa w Monzy, Spa, Reims. Obok samochodów wyczynowych, niejako "przy okazji" wyprodukowano 31 samochodów "cywilnych".

   Ford GT40Po latach postanowiono przywrócić produkcje tego modelu. Napewno jest to trafiona decyzja, można tylko narzekać, ze ostanie wyprodukowana tylko ograniczona liczba tych samochodów. W najnowszej wersji napędzany on jest 5,4-litrowym silnikiem o mocy 500KM@6000RPM. Moc jest przekazywana na koła za pomocą 6 biegowej manualnej skrzyni biegów.

   Ford GT40Nadwozie samochodu ma 4,64 m długości, 1,95 m szerokości i 1,13 m wysokości. Z przodu założone są 18 calowe felgi ze stopów lekkich, natomiast z tyłu to 19-calowe felgi również ze stopów lekkich. O dziwo drzwi w GT40 konwencjonalnie, a nie jak w innych razowych wyścigówkach - do góry.

   Ford GT40Wnętrze nie przypomina purytańskiej rajdówki. Jest tu wszystko to co może się przydać w codziennym użytkowaniu tego samochodu: klimatyzacja, elektryczne szyby i lusterka itp. Ford GT40 jest z pewnością wart polecenia, niestety obawiam się że żadna z osób czytających ten artykuł nigdy nie będzie miała nawet okazji przejechać się tym samochodem, zwłaszcza piszący :)

   Ford GT40    Ford GT40    Ford GT40    Ford GT40
   Ford GT40    Ford GT40    Ford GT40    Ford GT40
   Ford GT40    Ford GT40