» Ford Focus WRCFord Focus WRC
Zadebiutował podczas styczniowego Rajdu Monte Carlo w 1999 jako następca ESCORTA WRC. Prace na autem trwały 317 dni, i podobno pochłonęły najwięcej pieniędzy w dotychczasowej historii tego sportu...

   Focus WRC A wszystko się zaczęło, gdy szefowie Forda zlecili ekipie Malcolma Wilsona z M-Sportu, byłego brytyjskiego kierowcy rajdowego, który przez ostatnie dwa lata przygotowywał teamowi Forda model Escort, zbudowanie nowego auta rajdowego. Olbrzymie nakłady na zbudowanie auta miało zrekompensować pierwsze miejsce w Mistrzostwach Świata, od dawna wyczekiwane w Fordzie. Na każdym kroku podkreślano zalety seryjnego Focusa, które miały znacznie ułatwić przygotowanie wersji sportowej. Do stworzenia Teamu, który miał się liczyć w czołówce światowej, zaangażowano także najlepszych kierowców: Szkota Colina McRea, Thomasa Radstorma, a także po wycofaniu się Teamu Toyoty z RSMŚ, Hiszpana Carlosa Sainza.

   Focus WRC Mimo wspomnianych zalet wersji seryjnej, jak wiadomo samochód rajdowy, zgodny z wymogami WRC, jest właściwie w niczym nie podobny do auta rajdowego. Począwszy od podwozia, pozornie takiego samego, a jednak zbudowanego od podstaw, skończywszy na silniku. Zbudowany pojazd wyróżniał się dużą sztywnością konstrukcji oraz największym rozstawem osi, bo aż 264 cm. Pozwoliło to przyłożyć mniejszą wagę do wzmocnienia i usztywnienia konstrukcji oraz rozmieścić wiele zespołów i mechanizmów w miejscach najkorzystniejszych dla właściwego rozkładu mas i uzyskania niskiego położenia środka ciężkości.

   Focus WRC Focus jest wyposażony w dwulitrowy silnik z turbodoładowaniem, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający podłużnie umieszczoną sześciobiegową sekwencyjną skrzynię biegów M-sport 240 firmy XTrac. Układ ten pozwala pochylić silnik o 25 stopni i znacznie przesunąć go do tyłu oraz obniżyć środek ciężkości. Silnik wywodzi się z jednostki napędowej Zetec E i jest wyposażony w specjalną sprężarkę Garret, elektroniczny system kontroli Elektronic Ford oraz wewnętrzny wtrysk chłodzący układ zasilania wody. Oficjalna moc silnika wynosi 300 KM przy 6500 obr/min.

   Focus WRC Napęd przekazywany jest poprzez trzy, aktywne, elektronicznie sterowane mechanizmy różnicowe dla obydwu osi. Bardzo ciekawe rozwiązanie zastosowano w układzie kierowniczym, gdzie kierowca musi wykonać tylko dwa obroty kierownicy od oporu do oporu. Zarówno przednie jak i tylne zawieszenie wykorzystuje kolumny Mc Pherson z regulacją skoku i siłą tłumienia. Focus jeździ na 18" kołach na rajdach asfaltowych oraz na kołach 15" w przypadku etapów szutrowych oraz na oponach firmy Michelin. Ciekawostką jest również stulitrowy zbiornik paliwa pod podłogą, a więc w jego seryjnym miejscu. Jest to więc kolejne już rozwiązanie dające niskie położenie środka ciężkości.

- Silnik rzędowy, 4-cyl., Zetec E 16V DOHC (dwa wałki rozrządu)
- Sterowanie silnikiem programowany elektroniczny system sterujący Ford
- Pojemność 1999 cm3
- Moc maksymalna 300 KM przy 6500 obr/min
- Maksymalny moment obrotowy 550 Nm przy 4000 obr/min
- Turbosprężarka Garret
- Skrzynia biegów 6-biegowa sekwencyjna X-Track 240
- Sprzęgło węglowe, AP
- Napęd na obie osie
- Zawieszenie przednie McPherson, stabilizator poprzeczny
- Zawieszenie tylne McPherson, stabilizator poprzeczny
- Hamulce Brembo, tarczowe wentylowane, zaciski 4 tłoczkowe (na asfalt z przodu 8-tł.)
- Długość 4152 mm
- Szerokość 1770 mm
- Wysokość 1420 mm
- Rozstaw osi 2635 mm
- Masa własna 1230 kg
- Katalizator trójdrożny
- Układ kierowniczy wspomaganie, dwa obroty od oporu-do oporu
- Opony Michelin
- Felgi OZ
- Olej Valvoline

Dane techniczne Focusa RS WRC 2000: - Silnik rzędowy, 4-cyl., Ford Zetec E 2.0 16V
- Pojemność 1999 cm3
- Turbosprężarka Garrett - Moc 300KM przy 6500 obr/mi
n - Moment obrotowy 550 Nm przy 4000 obr/mi
n - Skrzynia biegów 6 - biegowa sekwencyjna skrzynia biegów typu M-Sport/Xtrac 240
- Napęd Stały napęd na 4 koła M-Sport z aktywnymi dyfami, sterowanymi elektronicznie
- Układ kierowniczy ze wspomaganiem 2 obroty od oporu do oporu
- Hamulce przednie 380 mm wentylowane tarcze hamulcowe z 8 - tłoczkowymi zaciskami(asfalt), 300 mm wentylowane tarcze hamulcowe z 4 - tłoczkowymi zaciskami(szuter)
- Hamulce tylne 315 mm wentylowane tarcze hamulcowe z 4 - tłoczkowymi zaciskami(asfalt), 300 mm wentylowane tarcze hamulcowe z 4 - tłoczkowymi zaciskami(szuter)
- Zawieszenie przód MacPherson z regulowaną siłą tłumienia
- Zawieszenie tył MacPherson z regulowaną siłą tłumienia
- Długość 4152 m
m - Szerokość 1770 mm - Wysokość 1420 mm
- Rozstaw osi 2615 mm
- Masa własna 1230 kg
Sześć lat Focusa WRC:
1999 - Ford Focus WRC wyjechał na rajdowe trasy charakterystyczną cechą tego modelu był masywny tylni spoiler

2000 - auto przechodzi pierwszą modyfikacje zmiana przedniego zderzaka i tylniego spoilera

2001 - po raz pierwszy zastosowano system fly-by-wire który przyspiesza reakcję przepustnicy na naciśnięcie pedału gazu, a także po raz pierwszy Ford ściga się na oponach Pirelli.

2002 - Focus otrzymuje lżejszy silnik, a od Rajdu Niemiec na dachu montowany jest większy wlot powietrza

2003 - Focus RS WRC 03 decydowanie zmienił swoje oblicze, aż w 80% różni się on od swojego poprzednika. Pierwszą rzeczą odróżniającą go od starszych specyfikacji są niemal futurystyczne kształty oraz gigantyczny tylni spoiler. Służą one poprawie aerodynamiki. Modyfikacji uległo również zawieszenie szczególnie tylnie gdzie zastosowano super lekkie wahacze i stabilizatory. W silniku oznaczonym symbolem "Duratec R" modyfikacji uległa głowica, wał korbowy i rozrząd przy jednoczesnym obniżeniu masy silnika. Jedynym elementem który nie uległ modyfikacji jest skrzynia biegów, która spisywała się bez zarzutu w poprzednim modelu.

2004 - Focus WRC 04 po 12 miesiącach samochód znów poddano modyfikacjom. Zmianom uległ układ dolotowy i wydechowy, zwiększono żywotność silnika kosztem obniżenia minimalnie jego mocy, zmodyfikowano turbinę oraz system jej podtrzymania. Obniżono również masę karoserji do330 kg, zastosowano także nowe zderzaki. Przedni z większymi otworami które zapewniają silnikowi lepsze chłodzenie. Nowa broń Forda zadebiutował podczas tegorocznego Rajdu Nowej Zelandi.

   Focus WRC Za kierownicą Focusa WRC mogliśmy zobaczyć: Colina McRea, Carlosa Sainz, Thomasa Radstorma, Obecnie za kierownicami dwóch startujących w MŚ samochodów z pod znaku błękitnego owalu możemy oglądać: Francoisa Duvala i Marko Martina. W Polsce i w Europie Focusem startował świętej pamięci Janusz Kulig.