» Peugeot 307 WRCPeugeot 307 WRC
Początkiem marca 2002 roku zesp贸ł Peugeota rozpoczął prace nad swoją nową rajdową bronią jaką miał być nowy Peugeot 307 WRC. Dziś, po sześciu rajdach zaliczanych do mistrzostw świata widać, że Francuski zesp贸ł z pod znaku lwa musi się jeszcze sporo napracować by m贸c realnie myśleć o tytule mistrzowskim.

   Peugeot 307 WRC 307 WRC jest pierwszym w historii aut klasy A8, kt贸ry zbudowany został w na bazie cywilnego kabrioletu - Peugeota 307cc. Jak to zwykle bywa w przypadku aut WRC ma on tyleż samo r贸żnic co i wsp贸lnego z samochodem bazowym. Samoch贸d, został odchudzony o przeszło 320 kg, aż do osiągnięcia minimalnej masy wg przepis贸w FIA czyli 1230 Kg. Konieczne było opracowanie element贸w sztywnego dachu, kt贸rych wersja cywilna nie posiadała. Najwięcej problem贸w sprawiał brak środkowego słupka dzielącego tylną i przednią część kabiny. Jego brak powodował mała sztywność karoserii. Inżynierowie Peugeota zgodnie twierdzą, że to właśnie karoseria byłą najbardziej kłopotliwym elementem tego samochodu. Silnik trzysta si贸demki, został zbudowany w oparciu o jednostkę napędową Peugeota 406 o pojemności 1.8l zwiększonej do 2.0l.

   Peugeot 307 WRC Jednostka ta nosi tajemniczą nazwę XU7JP4 i jest to ta sama maszyna kt贸ra napędza Citroena Xarę WRC. Jest to porzeczny, czterocylindrowy silnik o pojemności 1997cm, dw贸ch wałkach rozrządy w głowicy sterującymi czterema zaworami na cylinder. Nad napełnianiem cylindr贸w czuwa wtrysk paliwa włoskiej firmy Magneti - Marrelli . Zar贸wno głowica jak i blok silnika wykonany jest z aluminium. Całość od dołu zamknięta jest karbonową miską olejową.

   Peugeot 307 WRC Jak wiadomo silnik rozwija moc rzędu 300 KM (zgodnie z przepisami dla aut WRC). Potężny moment obrotowy 635Nm rozwijany przy 4000obr/min przenoszony jest przez 6 calowe, 3 tarczowe karbonowe sprzęgło do legendarnej już cztero biegowej skrzyni bieg贸w. Peugeot zrezygnował z wsp贸łpracy z Xtrac-em, a za dostarczenie skrzyni do 307 odpowiada brytyjski Hewland. Skrzynia ta zamontowana jest poprzecznie i wg inżynier贸w Peugeota silnik jest na tyle elastyczny że wystarczą jej 4 przełożenia. Skrzynia ta stała się już legendą, niestety nie ze względu na jej fenomenalność lecz dzięki jej częstym awariom i nieustannym narzekaniom kierowc贸w obu fabrycznych Peugeot贸w.

   Peugeot 307 WRC Jak przystało na nowoczesne auto rajdowe z najwyższej p贸łki, wyposażone jest ono w trzy aktywne dyferencjały rozdzielające siłę na każde z czterech napędzanych k贸ł. Nad stałym kontaktem każdego z k贸ł z podłożem czuwają kolumny McPhersona z amortyzatorami Peugeot Sport, a nad ich zatrzymywaniem czuwają tarcze o średnicy 370mm (295mm na nawieszchniach luźnych), 8 tłoczkowe zaciski - prz贸d i cztero tłoczkowe - tył. Auto porusza się na obręczach OZ 8x18" (7x15" luźne nawierzchnie) i oponach MICHELIN 200x65x18 (170x65x15 - nawierzchnie luźne). 307 WRC ma szerokość 1770 mm, długość - 4344 mm, wysokość 1370 mm i rozstaw osi 2610 mm.

   Peugeot 307 WRC Po sześciu rajdach tego sezonu wiadomo jedno - auto jeździ, jeździ i spędza sen z powiek jego kierowcą. Każdy z rajd贸w, w kt贸rym brał on udział obfitował w wszelakie usterki techniczne i co najgorsze - ciągle te same. Albo skrzynia bieg贸w, albo wspomaganie kierownicy. Marcus Groncholm odni贸sł nawet za jego kierownicą jedno zwycięstwo - w rajdzie Cypru. Niestety tuż po jego zakończeniu zesp贸ł został zdyskwalifikowany za niezgodność pomp wody (średnica wirnika mniejsza o 9mm). P贸ki co usprawiedliwiać to można faktem, że konstrukcja przechodzi dopiero sw贸j chrzest w warunkach bojowych. poczekamy do końca sezonu, w tedy zobaczymy jak się będzie miał tytuł mistrzowski do rzeczywistości...


Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC