» Peugeot 307 WRCPeugeot 307 WRC
Początkiem marca 2002 roku zespół Peugeota rozpoczął prace nad swoją nową rajdową bronią jaką miał być nowy Peugeot 307 WRC. Dziś, po sześciu rajdach zaliczanych do mistrzostw świata widać, że Francuski zespół z pod znaku lwa musi się jeszcze sporo napracować by móc realnie myśleć o tytule mistrzowskim.

   Peugeot 307 WRC 307 WRC jest pierwszym w historii aut klasy A8, który zbudowany został w na bazie cywilnego kabrioletu - Peugeota 307cc. Jak to zwykle bywa w przypadku aut WRC ma on tyleż samo różnic co i wspólnego z samochodem bazowym. Samochód, został odchudzony o przeszło 320 kg, aż do osiągnięcia minimalnej masy wg przepisów FIA czyli 1230 Kg. Konieczne było opracowanie elementów sztywnego dachu, których wersja cywilna nie posiadała. Najwięcej problemów sprawiał brak środkowego słupka dzielącego tylną i przednią część kabiny. Jego brak powodował mała sztywność karoserii. Inżynierowie Peugeota zgodnie twierdzą, że to właśnie karoseria byłą najbardziej kłopotliwym elementem tego samochodu. Silnik trzysta siódemki, został zbudowany w oparciu o jednostkę napędową Peugeota 406 o pojemności 1.8l zwiększonej do 2.0l.

   Peugeot 307 WRC Jednostka ta nosi tajemniczą nazwę XU7JP4 i jest to ta sama maszyna która napędza Citroena Xarę WRC. Jest to porzeczny, czterocylindrowy silnik o pojemności 1997cm, dwóch wałkach rozrządy w głowicy sterującymi czterema zaworami na cylinder. Nad napełnianiem cylindrów czuwa wtrysk paliwa włoskiej firmy Magneti - Marrelli . Zarówno głowica jak i blok silnika wykonany jest z aluminium. Całość od dołu zamknięta jest karbonową miską olejową.

   Peugeot 307 WRC Jak wiadomo silnik rozwija moc rzędu 300 KM (zgodnie z przepisami dla aut WRC). Potężny moment obrotowy 635Nm rozwijany przy 4000obr/min przenoszony jest przez 6 calowe, 3 tarczowe karbonowe sprzęgło do legendarnej już cztero biegowej skrzyni biegów. Peugeot zrezygnował z współpracy z Xtrac-em, a za dostarczenie skrzyni do 307 odpowiada brytyjski Hewland. Skrzynia ta zamontowana jest poprzecznie i wg inżynierów Peugeota silnik jest na tyle elastyczny że wystarczą jej 4 przełożenia. Skrzynia ta stała się już legendą, niestety nie ze względu na jej fenomenalność lecz dzięki jej częstym awariom i nieustannym narzekaniom kierowców obu fabrycznych Peugeotów.

   Peugeot 307 WRC Jak przystało na nowoczesne auto rajdowe z najwyższej półki, wyposażone jest ono w trzy aktywne dyferencjały rozdzielające siłę na każde z czterech napędzanych kół. Nad stałym kontaktem każdego z kół z podłożem czuwają kolumny McPhersona z amortyzatorami Peugeot Sport, a nad ich zatrzymywaniem czuwają tarcze o średnicy 370mm (295mm na nawieszchniach luźnych), 8 tłoczkowe zaciski - przód i cztero tłoczkowe - tył. Auto porusza się na obręczach OZ 8x18" (7x15" luźne nawierzchnie) i oponach MICHELIN 200x65x18 (170x65x15 - nawierzchnie luźne). 307 WRC ma szerokość 1770 mm, długość - 4344 mm, wysokość 1370 mm i rozstaw osi 2610 mm.

   Peugeot 307 WRC Po sześciu rajdach tego sezonu wiadomo jedno - auto jeździ, jeździ i spędza sen z powiek jego kierowcą. Każdy z rajdów, w którym brał on udział obfitował w wszelakie usterki techniczne i co najgorsze - ciągle te same. Albo skrzynia biegów, albo wspomaganie kierownicy. Marcus Groncholm odniósł nawet za jego kierownicą jedno zwycięstwo - w rajdzie Cypru. Niestety tuż po jego zakończeniu zespół został zdyskwalifikowany za niezgodność pomp wody (średnica wirnika mniejsza o 9mm). Póki co usprawiedliwiać to można faktem, że konstrukcja przechodzi dopiero swój chrzest w warunkach bojowych. poczekamy do końca sezonu, w tedy zobaczymy jak się będzie miał tytuł mistrzowski do rzeczywistości...


Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC Peugeot 307 WRC