» Janusz KuligJanusz Kulig
Janusz Kulig urodził się w19 października 1969 roku w Łapanowie, miejscowości położonej ok.40 km od Karkowa. Na rajdowych trasach zadebiutował w 1991 roku we Fiacie 126p podczas "Kryterium Asów", które organizował AK Krakowski. Jego pilotem był wówczas Dariusz Burkat - przyjaciel i kolega ze szkolnej ławy. W mistrzostwach Polski po raz pierwszy wystartowali w 1992 roku i wywalczyli tytuł wicemistrzowski w klasie A10.

   Janusz KuligRok '93 to przesiadka do A-grupowej Toyoty Corolli 1600 niestety rok ten nie był dla Janusza udany. Dopiero w roku 1994 dzięki sponsorowi Rafinerii Trzebinia w N-kowym Oplu Kadecie w barwach "Aquilla" przychodzą pierwsze sukcesy w postaci drugiego miejsca na koniec sezonu w klasie N3, tuż za Robertem Kępką w Renault Clio Williams. Rok później załoga Kulig/Burkat jadąc Kadetem wygrywa trzy rajdy i zdobywa tytuł mistrza Polski w klasie N3 na jeden rajd przed końcem sezonu. Na ostatnim w sezonie1995 Rajdzie Wisły Janusz jedzie A-grupowym Kadetem wypożyczonym z belgijskiej "Prorace Development" i kończy rajd na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej.
   Od grudnia 1995 roku pilotem Janusza był Jarosław Baran. Pierwszym rajdem tej załogi była Cieszyńska Barbórka. Próba wspólnych startów wypadła na tyle pomyślnie, że nieprzerwanie jeździli razem aż do 2003 roku.

   Janusz KuligW sezonie '96 para Kulig/Baran startowała A-grupową Astrą rywalizując o najwyższą lokatę w Formule 2000. Niestety ich samochód nie był w stanie nawiązać walki z przednio-napędowym Clio Maxi. Jedynie podczas pierwszego etapu Rajdu Krakowskiego w trudnych warunkach pogodowych Janusz wyprzedzał Doskocza, niestety awaria auto podczas drugiego etapu pogrzebała szanse na pierwsze zwycięstwo w F2. Na koniec sezonu klasuje się na drugim miejscu w Formule 2000 i 8 w mistrzostwach Polski.     I wreszcie nadchodzi rok 1997 szefowie Renault decydują, że to Kulig, a nie Doskocz będzie jeździł najnowszym Renault Megane Maxi. Kontrakt został podpisany na trzy lata.
    Pierwszy rajd Janusz zakończył na 8 miejscu, kolejne rajdy były już bardziej udane. Megane wygrywało z A-grupowymi Toyotami Herby i Gryczyńskiego, ale nie tylko przez większą część Rajdu Krakowskiego żółta rajdówka wygrywała z Escortem WRC Przybylskiego. Koniec sezonu to oczywiście Mistrzostwo Polski w generalce, Formule 2000 i klasieA7.

   Janusz KuligSezon '98 to dalsze starty tym razem niebieską Megane Maxi. Niestety nie zdołał on obronić mistrzowskiego tytułu na rzecz Roberta Gryczyńskiego, który wystawił Toyotą Corollą WRC. Rok ten to również pierwszy start cztero napędowym Mitsubishi Lancerem Evo III, którym wygrywa Imielin. Oprócz tytułu Wicemistrzowskiego, Mistrzowskiego w F2 i A7. Janusz zdobył tytuł Mistrza Europy Strefy Centralnej startując z Emilem Hornackiem Toyoyą Celieą GT4 (ST 205). Niestety sezon 1998 jest ostatnim dla Renault z końcem tegoż sezonu zespół zostaje rozwiązany.
    W sezonie 1999 załoga Kulig/Baran pojawiła się w barwach nowego sponsora - Marlboro - Fordem Escortem WRC przygotowywanym przez brytyjska firmę Mike Little Preparations. Po znakomitej jeździe na Rajdzie Zimowym (2 miejsce), i Warszawskim (2 miejsce), zaczyna się pasmo niepowodzeń oraz problemów z samochodem. Z powodu awarii układu kierowniczego załoga nie ukończyła Rajdu Elmot. Rajd Polski kończy się dwukrotnym dachowaniem, w wyniku którego samochód doszczętnie spłonął. Również Rajd Kormoran załoga rozpoczęła od poważnego uszkodzenia Forda Escorta WRC, lecz tym razem ambitnie kontynuowali rajd, dojeżdżając do mety na 2 miejscu. Rajd Wisły załoga ukończyła również na 2 pozycji. Pasjonująca walka o tytuł wicemistrza odbyła się na Rajdzie Karkonoskim, pomiędzy Kuligiem, a jego "krajanem" z Krakowa Leszkiem Kuzajem. Ten pierwszy jednak wygrał cały rajd oraz większość oesów, co dało mu tytuł Wicemistrza Polski. Równocześnie startując ponownie z Emilem Hornackiem Celicą GT4 zdobywa tytuł Mistrza Europy Strefy Centralnej.

   Janusz KuligW sezonie 2000 Janusz Kulig z Jarosławem Baranem startują Fordem Focusem WRC w barwach Marlboro Ford Mobil 1. Jest to w tamtym czasie, jeden z dwóch Focusów WRC udostępniony kierowcom spoza teamu fabrycznego. Niestety w pierwszym starcie, w Rajdzie Zimowym, Focus sprawił niemiłą niespodziankę, przejeżdżając tylko jeden OS. W kolejnych startach Ford już nie zawodził i kibice mogli się pasjonować walką Kuliga z konkurentami, wśród których prym wiódł Leszek Kuzaj. Janusz błyskotliwie wygrał Rajd Warszawski, prowadząc od OS-u 2 do końca rajdu. Jednak Rajd Krakowski padł łupem innego "krakusa" - w/w Kuzaja. Kulig przegrał rajd, który był rozgrywany "pod jego rodzinnym domem".
    Dalsze starty w RSMP kończyły się dla załogi Marlboro-Mobil 1 zawsze zwycięstwami. Jedyna "porażka" to przegranie w klasyfikacji generalnej Rodzimej "dwudziestki" ME - Rajdu Polski - z rewelacyjnym Henrikiem Lundgaardem. Sporym zaskoczeniem było wygranie przez Janusza Kuliga Rajdu Kormoran`00 i pokonanie Krzysztofa Hołowczyca na "jego własnym podwórku". W roku 2000 załoga Kulig/Baran zdobyła tytuł Mistrzów Polski. Oprócz startów w kraju Janusz startuje także zagranicą. Z Emilem Hornackiem Toyotą Corollą WRC w rajdzie Mikon, który wygrywa, Barum gdzie wypada z drogi na OS 13,Fordem Focusem WRC z Jarkiem Baranem w rajdzie Sanremo - 20 pozycja i Portugalii gdzie kończy na OS 8 z powodu złamanego zawieszenia.

   Janusz KuligSezon 2001 to kolejny sportowy sukces Janusza. Startując nowsza, niż w roku poprzednim, ewolucja Forda Focusa WRC, kierowca zespołu Marlboro-Mobil1 ponownie sięga po krajowy czempionat. Wywalczenie tytułu mistrzowskiego nie przyszło Kuligowi nader łatwo - dopiero wygranie "rzutem na taśmę" ostatniej eliminacji RSMP`01, Rajdu Warszawskiego zapewniło załodze Kulig/Baran końcowy sukces. Nie sposób również nie wspomnieć o groźnym wypadku podczas Rajdu Polski, w wyniku którego "kuligowy" Focus uległ kompletnemu zniszczeniu, ale załoga szczęśliwie wyszła z opresji bez groźnych dla zdrowia konsekwencji. Sezon ten to również starta w rajdzie Szwecji (19 miejsce),Portugalii - którego nie ukończył, a także tytuł Mistrza Slowacji wywalczony ponownie z Hornackiem w Corolli WRC.Koniec sezonu 2001 to również zakaz reklamy wyrobów tytoniowych co było przyczyną rozwiązania zespołu.

   Rok 2002 Kulig rozpoczyna zwycięstwem w 16 Rajdzie Zimowym, tym razem Seatem Cordoba WRC EVO III w barwach "Shell Helix - PTF - SEAT". Następnie zajmuje 2 miejsce w Rajdzie Krakowskim oraz odnosi zwycięstwo w Rajdzie Elmot. Na Rajdzie Polskim Janusz wraz z Jarkiem Baranem wystartowali dobrze znanym im Fordem Focusem WRC`01 w barwach nowego zespołu rajdowego "Mobil 1 Brok Goodyear Team Poland". W tym samym czasie załoga startuje w ME Fordem Focusem WRC`99 wyrywając Rajd Turcji i zajmując 2 miejsce w Rajdzie Bułgarii - oba rajdy o współczynniku trudności "20".
   W dalszej części sezonu Janusz startował tylko w Mistrzostwach Europy, uczestnicząc w rywalizacji podczas następujących rajdów: Ypres (awaria), Madeira (6 miejsce), Elpa (3 miejsce), Barum (3 miejsce), Du Valais (1 miejsce). W ostatniej eliminacji ME, Rally Antibes wystartował Peugeot`em 206 WRC zajmując 2 miejsce, co dało mu tytuł wicemistrza Europy.

   Janusz Kuligok 2003 Janusz rozpoczął od Rajdu Szwedzkiego i rywalizacji w Mistrzostwach Świata w kategorii "Production Cars" zasiadając za kierownicą Lancer`a EVO VI. Po trzydniowej rywalizacji Kulig wygrał tę imprezę w swojej klasyfikacji, jednak kilka dni później komisja FIA zdyskwalifikowała go za odstępstwa regulaminowe w przygotowaniu samochodu i tym samym odebrała punkty, jak i zwycięstwo. Taki obrót sprawy nie zniechęcił Kuliga do dalszych startów i już 14 marca ścigał się na trasie Rally Mexico (rajdu - kandydata do MŚ), traktując ten start jako trening przed rajdem Nowej Zelandii. W Meksyku Kulig zajął drugą lokatę jadąc po raz kolejny Lancer`em EVO VI. Podczas Rajdu Nowej Zelandii Janusz korzystał z usług włoskiej firmy Top Run Rancing, startując Lancer`em EVO VII, niestety na 9 OS`ie auto uległo awarii, co okazało się równe nieukończeniu imprezy. Kolejny start w PCWRC, Rajd Cypru również zakończył się niepowodzeniem (Lancer EVO VI, pilot Dariusz Burkat, wypadek).
    Dopiero w Rajdzie Niemiec została przełamana "pechowa passa" - po skutecznej jeździe Janusz wraz z nowym pilotem, Maciejem Szczepaniakiem, zajęli wysokie, 3 miejsce w klasyfikacji załóg zgłoszonych do MŚ Pojazdów Seryjnych. Dzięki szczęśliwemu zbiegowiokoliczności (propozycja startu na kilka dni przed rozpoczęciem imprezy) załoga Kulig/Szczepaniak wystartowała w Rajdzie Barum. Niestety, z powodów zdrowotnych, Janusz wycofał się z w/w rajdu przed drugim etapem. Rajd Korsyki to powrót do rywalizacji na trasach MŚ i (po kłopotach z samochodem oraz wypadnięciu z trasy jednego z os-ów) zajęcie na mecie 4 miejsca w PCWRC oraz 8 miejsca w klasyfikacji łącznej tej kategorii w sezonie`03.

   Janusz KuligW sezonie 2004 w pełnym kalendarzu 7 rund Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski mieliśmy zobaczyć Janusza Kuliga wraz z pilotem Maciejem Szczepaniakiem. Załoga miała reprezentować barwy fabrycznego teamu Fiata, startując Fiatem Punto Rally Super 1600 w najnowszej specyfikacji. Decyzja o wyborze krakowsko-wrocławskiej załogi została podjęta przez Fiat Auto Poland po serii testów, które odbyły się na początku listopada w Toscanii, zorganizowanych wspólnie z firma PROCAR i działem sportu Fiata, Ntechnology.

    Niestety, tragiczna śmierć przerwała marzenia i plany... 13 lutego Janusz Kulig zginął w wypadku, na strzeżonym przejeżdzie kolejowym w Rzezawie koło Bochni. Prowadzony przez niego Fiat Stilo wjechał na tory, szlabany były podniesione, nie działała sygnalizacja świetlna...

Zdjęcia pochodzą z:
kulig.pl
oficjalnej strony Janusza