» Janusz KuligJanusz Kulig
Janusz Kulig urodził się w19 października 1969 roku w Łapanowie, miejscowości położonej ok.40 km od Karkowa. Na rajdowych trasach zadebiutował w 1991 roku we Fiacie 126p podczas "Kryterium As贸w", kt贸re organizował AK Krakowski. Jego pilotem był w贸wczas Dariusz Burkat - przyjaciel i kolega ze szkolnej ławy. W mistrzostwach Polski po raz pierwszy wystartowali w 1992 roku i wywalczyli tytuł wicemistrzowski w klasie A10.

   Janusz KuligRok '93 to przesiadka do A-grupowej Toyoty Corolli 1600 niestety rok ten nie był dla Janusza udany. Dopiero w roku 1994 dzięki sponsorowi Rafinerii Trzebinia w N-kowym Oplu Kadecie w barwach "Aquilla" przychodzą pierwsze sukcesy w postaci drugiego miejsca na koniec sezonu w klasie N3, tuż za Robertem Kępką w Renault Clio Williams. Rok p贸źniej załoga Kulig/Burkat jadąc Kadetem wygrywa trzy rajdy i zdobywa tytuł mistrza Polski w klasie N3 na jeden rajd przed końcem sezonu. Na ostatnim w sezonie1995 Rajdzie Wisły Janusz jedzie A-grupowym Kadetem wypożyczonym z belgijskiej "Prorace Development" i kończy rajd na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej.
   Od grudnia 1995 roku pilotem Janusza był Jarosław Baran. Pierwszym rajdem tej załogi była Cieszyńska Barb贸rka. Pr贸ba wsp贸lnych start贸w wypadła na tyle pomyślnie, że nieprzerwanie jeździli razem aż do 2003 roku.

   Janusz KuligW sezonie '96 para Kulig/Baran startowała A-grupową Astrą rywalizując o najwyższą lokatę w Formule 2000. Niestety ich samoch贸d nie był w stanie nawiązać walki z przednio-napędowym Clio Maxi. Jedynie podczas pierwszego etapu Rajdu Krakowskiego w trudnych warunkach pogodowych Janusz wyprzedzał Doskocza, niestety awaria auto podczas drugiego etapu pogrzebała szanse na pierwsze zwycięstwo w F2. Na koniec sezonu klasuje się na drugim miejscu w Formule 2000 i 8 w mistrzostwach Polski.     I wreszcie nadchodzi rok 1997 szefowie Renault decydują, że to Kulig, a nie Doskocz będzie jeździł najnowszym Renault Megane Maxi. Kontrakt został podpisany na trzy lata.
    Pierwszy rajd Janusz zakończył na 8 miejscu, kolejne rajdy były już bardziej udane. Megane wygrywało z A-grupowymi Toyotami Herby i Gryczyńskiego, ale nie tylko przez większą część Rajdu Krakowskiego ż贸łta rajd贸wka wygrywała z Escortem WRC Przybylskiego. Koniec sezonu to oczywiście Mistrzostwo Polski w generalce, Formule 2000 i klasieA7.

   Janusz KuligSezon '98 to dalsze starty tym razem niebieską Megane Maxi. Niestety nie zdołał on obronić mistrzowskiego tytułu na rzecz Roberta Gryczyńskiego, kt贸ry wystawił Toyotą Corollą WRC. Rok ten to r贸wnież pierwszy start cztero napędowym Mitsubishi Lancerem Evo III, kt贸rym wygrywa Imielin. Opr贸cz tytułu Wicemistrzowskiego, Mistrzowskiego w F2 i A7. Janusz zdobył tytuł Mistrza Europy Strefy Centralnej startując z Emilem Hornackiem Toyoyą Celieą GT4 (ST 205). Niestety sezon 1998 jest ostatnim dla Renault z końcem tegoż sezonu zesp贸ł zostaje rozwiązany.
    W sezonie 1999 załoga Kulig/Baran pojawiła się w barwach nowego sponsora - Marlboro - Fordem Escortem WRC przygotowywanym przez brytyjska firmę Mike Little Preparations. Po znakomitej jeździe na Rajdzie Zimowym (2 miejsce), i Warszawskim (2 miejsce), zaczyna się pasmo niepowodzeń oraz problem贸w z samochodem. Z powodu awarii układu kierowniczego załoga nie ukończyła Rajdu Elmot. Rajd Polski kończy się dwukrotnym dachowaniem, w wyniku kt贸rego samoch贸d doszczętnie spłonął. R贸wnież Rajd Kormoran załoga rozpoczęła od poważnego uszkodzenia Forda Escorta WRC, lecz tym razem ambitnie kontynuowali rajd, dojeżdżając do mety na 2 miejscu. Rajd Wisły załoga ukończyła r贸wnież na 2 pozycji. Pasjonująca walka o tytuł wicemistrza odbyła się na Rajdzie Karkonoskim, pomiędzy Kuligiem, a jego "krajanem" z Krakowa Leszkiem Kuzajem. Ten pierwszy jednak wygrał cały rajd oraz większość oes贸w, co dało mu tytuł Wicemistrza Polski. R贸wnocześnie startując ponownie z Emilem Hornackiem Celicą GT4 zdobywa tytuł Mistrza Europy Strefy Centralnej.

   Janusz KuligW sezonie 2000 Janusz Kulig z Jarosławem Baranem startują Fordem Focusem WRC w barwach Marlboro Ford Mobil 1. Jest to w tamtym czasie, jeden z dw贸ch Focus贸w WRC udostępniony kierowcom spoza teamu fabrycznego. Niestety w pierwszym starcie, w Rajdzie Zimowym, Focus sprawił niemiłą niespodziankę, przejeżdżając tylko jeden OS. W kolejnych startach Ford już nie zawodził i kibice mogli się pasjonować walką Kuliga z konkurentami, wśr贸d kt贸rych prym wi贸dł Leszek Kuzaj. Janusz błyskotliwie wygrał Rajd Warszawski, prowadząc od OS-u 2 do końca rajdu. Jednak Rajd Krakowski padł łupem innego "krakusa" - w/w Kuzaja. Kulig przegrał rajd, kt贸ry był rozgrywany "pod jego rodzinnym domem".
    Dalsze starty w RSMP kończyły się dla załogi Marlboro-Mobil 1 zawsze zwycięstwami. Jedyna "porażka" to przegranie w klasyfikacji generalnej Rodzimej "dwudziestki" ME - Rajdu Polski - z rewelacyjnym Henrikiem Lundgaardem. Sporym zaskoczeniem było wygranie przez Janusza Kuliga Rajdu Kormoran`00 i pokonanie Krzysztofa Hołowczyca na "jego własnym podw贸rku". W roku 2000 załoga Kulig/Baran zdobyła tytuł Mistrz贸w Polski. Opr贸cz start贸w w kraju Janusz startuje także zagranicą. Z Emilem Hornackiem Toyotą Corollą WRC w rajdzie Mikon, kt贸ry wygrywa, Barum gdzie wypada z drogi na OS 13,Fordem Focusem WRC z Jarkiem Baranem w rajdzie Sanremo - 20 pozycja i Portugalii gdzie kończy na OS 8 z powodu złamanego zawieszenia.

   Janusz KuligSezon 2001 to kolejny sportowy sukces Janusza. Startując nowsza, niż w roku poprzednim, ewolucja Forda Focusa WRC, kierowca zespołu Marlboro-Mobil1 ponownie sięga po krajowy czempionat. Wywalczenie tytułu mistrzowskiego nie przyszło Kuligowi nader łatwo - dopiero wygranie "rzutem na taśmę" ostatniej eliminacji RSMP`01, Rajdu Warszawskiego zapewniło załodze Kulig/Baran końcowy sukces. Nie spos贸b r贸wnież nie wspomnieć o groźnym wypadku podczas Rajdu Polski, w wyniku kt贸rego "kuligowy" Focus uległ kompletnemu zniszczeniu, ale załoga szczęśliwie wyszła z opresji bez groźnych dla zdrowia konsekwencji. Sezon ten to r贸wnież starta w rajdzie Szwecji (19 miejsce),Portugalii - kt贸rego nie ukończył, a także tytuł Mistrza Slowacji wywalczony ponownie z Hornackiem w Corolli WRC.Koniec sezonu 2001 to r贸wnież zakaz reklamy wyrob贸w tytoniowych co było przyczyną rozwiązania zespołu.

   Rok 2002 Kulig rozpoczyna zwycięstwem w 16 Rajdzie Zimowym, tym razem Seatem Cordoba WRC EVO III w barwach "Shell Helix - PTF - SEAT". Następnie zajmuje 2 miejsce w Rajdzie Krakowskim oraz odnosi zwycięstwo w Rajdzie Elmot. Na Rajdzie Polskim Janusz wraz z Jarkiem Baranem wystartowali dobrze znanym im Fordem Focusem WRC`01 w barwach nowego zespołu rajdowego "Mobil 1 Brok Goodyear Team Poland". W tym samym czasie załoga startuje w ME Fordem Focusem WRC`99 wyrywając Rajd Turcji i zajmując 2 miejsce w Rajdzie Bułgarii - oba rajdy o wsp贸łczynniku trudności "20".
   W dalszej części sezonu Janusz startował tylko w Mistrzostwach Europy, uczestnicząc w rywalizacji podczas następujących rajd贸w: Ypres (awaria), Madeira (6 miejsce), Elpa (3 miejsce), Barum (3 miejsce), Du Valais (1 miejsce). W ostatniej eliminacji ME, Rally Antibes wystartował Peugeot`em 206 WRC zajmując 2 miejsce, co dało mu tytuł wicemistrza Europy.

   Janusz Kuligok 2003 Janusz rozpoczął od Rajdu Szwedzkiego i rywalizacji w Mistrzostwach Świata w kategorii "Production Cars" zasiadając za kierownicą Lancer`a EVO VI. Po trzydniowej rywalizacji Kulig wygrał tę imprezę w swojej klasyfikacji, jednak kilka dni p贸źniej komisja FIA zdyskwalifikowała go za odstępstwa regulaminowe w przygotowaniu samochodu i tym samym odebrała punkty, jak i zwycięstwo. Taki obr贸t sprawy nie zniechęcił Kuliga do dalszych start贸w i już 14 marca ścigał się na trasie Rally Mexico (rajdu - kandydata do MŚ), traktując ten start jako trening przed rajdem Nowej Zelandii. W Meksyku Kulig zajął drugą lokatę jadąc po raz kolejny Lancer`em EVO VI. Podczas Rajdu Nowej Zelandii Janusz korzystał z usług włoskiej firmy Top Run Rancing, startując Lancer`em EVO VII, niestety na 9 OS`ie auto uległo awarii, co okazało się r贸wne nieukończeniu imprezy. Kolejny start w PCWRC, Rajd Cypru r贸wnież zakończył się niepowodzeniem (Lancer EVO VI, pilot Dariusz Burkat, wypadek).
    Dopiero w Rajdzie Niemiec została przełamana "pechowa passa" - po skutecznej jeździe Janusz wraz z nowym pilotem, Maciejem Szczepaniakiem, zajęli wysokie, 3 miejsce w klasyfikacji zał贸g zgłoszonych do MŚ Pojazd贸w Seryjnych. Dzięki szczęśliwemu zbiegowiokoliczności (propozycja startu na kilka dni przed rozpoczęciem imprezy) załoga Kulig/Szczepaniak wystartowała w Rajdzie Barum. Niestety, z powod贸w zdrowotnych, Janusz wycofał się z w/w rajdu przed drugim etapem. Rajd Korsyki to powr贸t do rywalizacji na trasach MŚ i (po kłopotach z samochodem oraz wypadnięciu z trasy jednego z os-贸w) zajęcie na mecie 4 miejsca w PCWRC oraz 8 miejsca w klasyfikacji łącznej tej kategorii w sezonie`03.

   Janusz KuligW sezonie 2004 w pełnym kalendarzu 7 rund Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski mieliśmy zobaczyć Janusza Kuliga wraz z pilotem Maciejem Szczepaniakiem. Załoga miała reprezentować barwy fabrycznego teamu Fiata, startując Fiatem Punto Rally Super 1600 w najnowszej specyfikacji. Decyzja o wyborze krakowsko-wrocławskiej załogi została podjęta przez Fiat Auto Poland po serii test贸w, kt贸re odbyły się na początku listopada w Toscanii, zorganizowanych wsp贸lnie z firma PROCAR i działem sportu Fiata, Ntechnology.

    Niestety, tragiczna śmierć przerwała marzenia i plany... 13 lutego Janusz Kulig zginął w wypadku, na strzeżonym przejeżdzie kolejowym w Rzezawie koło Bochni. Prowadzony przez niego Fiat Stilo wjechał na tory, szlabany były podniesione, nie działała sygnalizacja świetlna...

Zdjęcia pochodzą z:
kulig.pl
oficjalnej strony Janusza