AC Pokale fot. P.Promis 2011-08-27 | Testy: Kajto fot. M.Fielek 2011-08-27 | Rajd Tyski fot. A.Trefon 2011-08-27 |
» Zawieszenie - Teoria
Wstęp Moim zdaniem zrobienie zawieszenia jest podstawą w maluchu (jak i każdego innego samochodu). Seryjny zawias może doprowadzić do nerwicy każdego posiadacza 126p kt贸ry chce szybko pojeĽdzić. Obniżenie i utwardzenie daje dużo więcej frajdy niż zrobienie silnika, kt贸ry będzie szybko przyspieszał, będzie miał większą Vmax ale w zakrętach trzeba będzie strasznie zwalniać. Sam w swoim bączku na początku zmieniłem zawieszenie i zapewniam Was, że jazda szybko po zakrętach daje dużo większą frajdę niż na prostych (nigdy nie byłem zwolennikiem "dułgich prostych"). Ale przejdżmy do konkret贸w. Zawieszenie przednie Na przednie zawieszenie składa się resor i 2 amortyzatory. Amortyzatory są produkowane w fabryce w Krośnie (żartobliwie m贸wi się o nich, że są już zepsute w fabryce). Strzałka ugięcia resora w seryjnym samochodzie wynosi 26cm (nie jestem do końca pewien). W swoim kaszlaczku dałem do wyklepania resor na 13cm. Jeśli samoch贸d jest postawiony na r贸wnym podłożu resor jest prosty. Zmniejszanie strzałki ugięcia nie ma sensu, gdyż resor (po postawieniu samochodu na koła) jest w negatywie i traci charakterystykę. Cena wyklepania resora to 75zł. Generalnie nie poleca się dodawania pi贸ra do resora. Wiadomo jakie są polskie drogi i tarki przed światłami etc. Są też patenty w stylu obr贸ć resor, poprzekładaj pi贸ra etc. Pozw贸lcie, że zostawię to bez komentarza, chyba, że ktoś mi udowodni sens takich zmain... Kolejną sprawą są przednie amortyzatory. Co tu dużo m贸wić... w swoim wywaliłem Krosno i dałem amorki producji Kayaby (KYB). Użytkownicy podkreślają ich jakość, świadczy o niej także to, że używane są w wyścigach. Paradoksalnie są o 10 zł tańsze od Krosna i kosztują w Bielsku 45zł. Zamiast kupować 4 z Krosna można kupić 3 Kayaby i jeden dostać gratis ;))). Słyszałem także o wymianie oleju w amortyzatorach na gęstszy ale nie mam pojęcia jak się sprawują i nie będę o tym pisał. Zawieszenie tylne No i nadszedł czas na tył. Zawieszenie tylne składa się za sprężyn i amortyzat贸r贸w. Wiele os贸b poleca ucinanie zwoj贸w. Trzeba pamiętać o zasadzie jeden zw贸j to mało, ale każde następne 0,5 to już dużo. Ja postanowiłem dać sprężyny do ugięcia i jestem bardzo zadowolony. Koszt tego zabiegu to 30zł za dwie sztuki. Amortyzatory - tak jak z przodu. Podsumowanie Na koniec pozostaje ustawienie zbieżności, ale z tym już do profesjonalisty. Tak zrobione zawieszenie sprawuje się naprawdę rewelacyjnie. Jednak utrata komfortu (o ile w przypadku malucha można m贸wić o nim ;)) czasem przeszkadza ale coś za coś. W planach mam zeszlifowanie podkładek pod resor (czerwiec) jeszcze bardziej zbliży to samoch贸d do ziemi, ale jeszcze nie jestem pewny do końca, bo chciałbym też pojeĽdzić w zimie :). Ciekawe jak będzie w zimie... |
|