» Bugatti 110EBBugatti 110EB
W trakcie ukrytej przez lata wojny francuskie Bugatti produkowało najwspanialsze sportowo - wyścigowe samochody. Ten samoch贸d z centralnie umieszczonym silnikiem, wyposażony w stały napęd na cztery koła wyjechał z fabryki pierwszy raz w 1993 i jego sportowa odmiana SS stała się najszybszym samochodem na świecie. Zdolny był osiągnąć prędkość 344 km/h (212mph), co było o 6,4km/h szybciej od Jaguara Xj220.

Trochę historii
   Bugatti 110EBUrodzony we Włoszech, mieszkający we Francji Ettore Bugatti był niewiarygodnie utalentowanym artystą - inżynierem, kt贸ry w 1910 rozpoczął budowanie samochod贸w firmowanych swoim własnym nazwiskiem w Molsheim w Alzacji. Jego Type 35 wyprodukowany w 1924 jest ciągle uważany za jeden z najpiękniejszych samochod贸w, kt贸ry odnosił także ogromne sukcesy. Bugatti umarł w 1947 w wieku 66 lat i firma zbudowała ostatni samoch贸d w 1952, jako że zmieniono profil firmy, kt贸ra od tamtego czasu zajmowała się wykonywaniem zleceń dla branży lotniczej. W 1968 firma została przejęta przez powiązaną z francuskim rządem firmę SNECMA.

Powr贸t Bugatti
   Bugatti 110EBPierwsze publiczne informacje dotyczące odrodzenia marki pojawiły się w październiku 1987, kiedy to Romano Artioli, kt贸ry posiadał licencję na sprzedaż samochod贸w Ferrari w p贸łnocnych Włoszech i południowych Niemczech, zarejestrował Bugatti Automobili w Luxembourgu. Następnie spotkał się z Paolo Stanzani, kt贸ry był odpowiedzialny za budowę legendarnego modelu Countach, jako dyrektora technicznego.

Nowy model
   Bugatti 110EBStanzani rozpoczął budowę natychmiast specjalnie zaprojektowanego 3,5 litrowego silnika V12, wyposażonego w dwa wałki rozrządu i pięć zawor贸w na cylinder. Nowa jednostka napędowa została rozszerzona przez 4 małe turbosprężarki chłodzone cieczą, co pozwalało osiągnąć teoretycznie oszałamiającą moc 700 bph.

   Bugatti 110EBWsp贸łpraca Stanzani'ego z Lamborghini znalazła odbicie w wyborze projektanta nadwozia nowego Bugatti. Był nim Marcello Gandini, kt贸ry stworzył nadwozie dla modelu Miura i Countach. Zaprojektował on nowy design samochodu pozbawiony wizualnych fajerwerk贸w, z kt贸rych projektant był znany. Jednak po tym Stanzani por贸żnił się z Artiolom, kt贸ry w lipcu 1990 zwolnił go.

   Bugatti 110EBTymczasem prace przeniosły się do hojnie wyposażonej fabryki w Campogalliano, na przedmieściach miasta Modena - znanego lepiej jako dom Ferrari. Jej projektantami byli Giampaolo Benedeni i Artioli, nie usatysfakcjonowany stylem Giandiniego do przewodniczenia w pracach mających na celu zmianę wyglądu samochodu. Pierwszy raz samoch贸d ujrzał światło dzienne w Paryżu 14 września 1991 roku, w rocznice 110 urodzin Ettore Bugatti (stąd nazwa EB 110). Wprowadzono kilka zmian i w 1992 roku samoch贸d został pokazany na Geneva Motor Show, choć jego produkcja nie rozpoczęła się do początku 1993 roku.

Techniczne dzieło sztuki
   Bugatti 110EBSamoch贸d był technicznym dziełem sztuki z lekkim i sztywnym aczkolwiek kosztownym nadwoziem z karbonu stworzonym przez Aerospatiale Bugatti, co umocniło więź pomiędzy oddziałami marki Bugatti. Silnik V12 umieszczony centralnie za plecami kierowcy i pasażera i sześciobiegowa skrzynia bieg贸w zapewniały maksimum wrażeń. Samoch贸d wyposażony był w stały napęd na 4 koła, i moc dzieloną odpowiednio: 72procent na oś tylnią i 28 na przednią za pomocą centralnego dyferencjału. Zawieszenie z przodu stanowił resor i sprężyny wraz z amortyzatorami, a z tyłu podw贸jne sprężyny z amortyzatorami. Opony specjalnie do tego modelu zaprojektował Michelin.

   Bugatti 110EBBezkompromisowy, dwu-osobowy samoch贸d był niezwykle łatwy w prowadzeniu, dzięki wspomaganiu kierownicy, sprzędła i hamulc贸w. Silnik nie był szczeg贸lnie głośny, emitował miłe, wyr贸żniające się dudnienie na niskich obrotach. W środku był raczej ciasny kokpit i związany z tym brak miejsca na bagażnik. Dla zrekompensowania tego, samoch贸d wyposażono w bardzo wygodne siedzenia i klimatyzację.

    Maksymalna prędkość zwykłego EB 110 wynosi 341km/h, co było o 1km/h mniej niż super-sportowy samoch贸d Jaguara, ale Bugatti było rozpalone na myśl o tym. Aby pobić rekord prędkości zmodyfikowano silnik z 553bph do 600bph i nowy model EB 110SS (Sport Stradale) nadszedł w roku 1993. Poprzez wyrzucenie niepotrzebnych rzeczy masa samochodu zmalała o 200kg. Dzięki tym zabiegom samoch贸d osiągnął prędkość 349km/h i przyspieszenie od 0-100km/h w około3,5s. Niestety nie cieszył się tym wynikiem zbyt długo, ponieważ w 1994 wynik ten został pobity przez McLarena F1.

Smutna rzeczywistość
   Na nieszczęście Artioli przeliczył się. Rozpoczął projekt budowy EB112 cztero drzwiowego samochodu wzorowanego na włoskim stylu, pokazanego w 1993 roku. We wrześniu 1995 roku, zaledwie 4 lata po wypuszczeniu modelu 110Eb, zamknięto fabrykę, kt贸ra przyniosła straty rzędu 60 milion贸w dolar贸w. Wyprodukowano zaledwie 139 samochod贸w.