» Fordy ST i RSFordy ST i RS
Jednym w zupełności wystarcza np. 100 KM. Są jednak kierowcy, dla których to znacznie za mało. Właśnie dla nich Ford Motorsport postanowił przygotować Focusa i Mondeo - samochody, które ich posiadaczom znacznie podniosą poziom adrenaliny. Dla nich są właśnie przeznaczone modele Focus ST 170 i Mondeo ST 220.

   Fordy STSymbole ST oznaczają Sport Technologies, a 170 to moc silnika Forda Focusa ST 170. W rzeczywistości wynosi ona 173 KM bo tyle udało się osiągnąć z 2-litrowego seryjnego silnika Duratec, "seryjnie" wynosi 131 KM. Pełna moc jest osiągana przy 7000 obr./min. Jednak 85% wartości maksymalnego momentu obrotowego (196 Nm) jest uzyskiwane już przy 2200 obr./min, co sprawia że silnik jest dynamiczny w szerokim zakresie obrotów. Do setki Focus ST 170 przyspiesza w 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 215 km/h. Autko spala ko9,1 l /100 czy to dużo czy mało oceńcie sami.

   Fordy STModyfikacjom poddano nie tylko silnik, ale i inne podzespoły jak np: zawieszenie. Usportowiony Focus ma o 10% sztywniejsze sprężyny jest obniżony co zapewnia lepsze prowadzenie na zakrętach. Ponadto auto zostało wyposażone w 17-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami - 215/45 R17. Względy bezpieczeństwa wymagały mocniejszych hamulców. Z przodu, jak i z tyłu są to hamulce tarczowe, z przodu także dodatkowo entylowane tarcze o średnicy 300 mm i 280 mm z tyłu. Po raz pierwszy Ford zastosował także skrzynię 6-biegową o krótkich, sportowych przełożeniach. Zewnętrznie mocniejszy Focus prezentuje się dość niewinnie.

   Fordy STNieco inne zderzaki, przedni połączony ze spoilerem o większych (kratkowanych) wlotach powietrza, wspomniane sportowe koła i chromowana końcówka rury wydechowej. Podobnie rzecz się ma w środku Forda. Nie jest to spartańsko wyposażony samochód rajdowy. Białe tarcze zegarów, dodatkowo z prawej strony tradycyjny wyświetlacz zamieniono na dwa małe wskaźniki temperatury i ładowania, tytanowa gałka dźwigni zmiany biegów, metalowe nakładki na pedały. Odpowiednie trzymanie podczas szaleństw mają zapewnić fotele Recaro. Warto też wspomnieć o dobrze działającym układzie kierowniczym, którego siła wspomagania maleje wraz ze zwiększaniem się prędkości auta.

   Fordy STDostojnie wyglądający Ford Mondeo potrafi także wprawić w zdumienie jeśli chodzi o mocne wrażenia. Model ST 220 został wyposażony w 3-litrowy silnik V6 którego moc wynosi 226 KM. Maksymalny moment obrotowy 280 Nm uzyskiwany jest przy 4900 obr./min. Do 100 km/h auto przyspiesza w 7,1 sekundy , a prędkość maksymalna to 243 km/h. Ford wyposażył Mondeo ST 220 w manualną 5 biegową skrzynię. Zawieszenie podobnie jak w Focusie zostało utwardzone i obniżone o 15 mm. Zewnętrznie auto bardziej zdradza swoje większe możliwości. Przede wszystkim większe zderzaki, poszerzone błotniki, progi, duże wloty powietrza pod zderzakiem, podwójne rury wydechowe i 18-calowe koła. Ogumienie w rozmiarze 225/40 R18, tarcze hamulcowe są tej samej średnicy co w Focusie.

   Fordy STPrzy takich osiągach spalanie nie jest jakieś szokujące i waha się w okolicach 10 l/100km, ale oczywiście wszystko zależy od stylu jazdy. We wnętrzu postawiono przede wszystkim na komfort, można więc powiedzieć, że jest to wersja wyposażeniowa Ghia z pewnymi dodatkami. A tymi dodatkami są białe tarcze zegarów, chromowane wykończenia i na życzenie skórzane fotele, które mogą być wykonane z czerwonej skóry, podobnie jak i boki drzwi.

   Fordy STMondeo ST 220 będzie także oferowane na naszym rynku w trzech wersjach sedan, liftback i kombi. Focus natomiast w dwóch wersjach - 3 i 5-drzwiowej. Na Mondeo trzeba będzie podobno wyłożyć ponad 120 tys. zł, Focus ST będzie dostępny za kwotę poniżej 80 tys. zł. Ford jednak nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Focus będzie występował także w bardziej agresywnej odmianie - RS.

   Fordy STLiterki RS oznaczają najbardziej rasowe Fordy. Ostatnio rolę tę przejął symbol ST, ale Focus ST 170 to przy wersji RS niemal zabawka. W fabrycznym opisie topowego RS przeczytać można, że to "dopuszczona do ruchu po drogach publicznych wersja Focusa WRC". Sam wygląd mówi, że coś tu nie gra: poszerzone nadkola, agresywny zderzak przedni i 18-calowe koła z niskoprofilowymi oponami. Sporo zmian zaszło też w środku. Niebiesko-czarne fotele, skórzana kierownica, trochę aluminium i zmienione zegary - większość w niebieskiej tonacji. Obok dźwigni zmiany biegów znajduje się zielony starter silnika i tabliczka z numerem seryjnym - jako że Focus RS to wersja limitowana.

   Fordy STDwulitrowy silnik rozwija moc 215 KM. Zapewnia mu to turbosprężarka i chłodzony wodą intercooler. Sprzęgło AP Racing jest "silniejsze" od seryjnego, a mechanizm różnicowy Quaife ma możliwość zblokowywania półosi. Modyfikacjom poddano także zawieszenie, od amortyzatorów firmowanych przez Sachs przez stabilizatory do poszerzenia rozstawu kół. Przednionapędowy Focus gwałtownie przyspiesza przy około 5800 obr./min pojawia się strzałka podpowiadająca włączenie wyższego biegu i jest to właściwy moment - wyżej i tak silnik już nie ciągnie, a po zmianie biegu trafia na idealne obroty, przy których nie ma problemu z dynamiką. Do 100km/h Focus RS przyspiesza w 7,3 sekundy, a do 200 km/h w 31 sekund. Na zatrzymanie się z tej prędkości auto potrzebuje 37,7 m przy zimnych hamulcach (po rozgrzaniu 0,9 m mniej). Charakter Focusa RS jest daleki od zachowania aut sportowych, ale daje on szaloną radość z jazdy. Sprawdza się też w codziennej eksploatacji. Aby kupić auto, trzeba szybko (bo zainteresowanie jest olbrzymie) pojechać do Niemiec. Pochłonie to (z opłatami) około 140 tys. zł



Fordy ST Fordy ST Fordy ST Fordy ST Fordy ST Fordy ST