» Fordy ST i RS 
Jednym w zupełności wystarcza np. 100 KM. Są jednak kierowcy, dla kt贸rych to znacznie za mało. Właśnie dla nich Ford Motorsport postanowił przygotować Focusa i Mondeo - samochody, kt贸re ich posiadaczom znacznie podniosą poziom adrenaliny. Dla nich są właśnie przeznaczone modele Focus ST 170 i Mondeo ST 220.
Symbole ST oznaczają Sport Technologies, a 170 to moc silnika Forda Focusa ST 170. W rzeczywistości wynosi ona 173 KM bo tyle udało się osiągnąć z 2-litrowego seryjnego silnika Duratec, "seryjnie" wynosi 131 KM. Pełna moc jest osiągana przy 7000 obr./min. Jednak 85% wartości maksymalnego momentu obrotowego (196 Nm) jest uzyskiwane już przy 2200 obr./min, co sprawia że silnik jest dynamiczny w szerokim zakresie obrot贸w. Do setki Focus ST 170 przyspiesza w 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 215 km/h. Autko spala ko9,1 l /100 czy to dużo czy mało oceńcie sami.
Modyfikacjom poddano nie tylko silnik, ale i inne podzespoły jak np: zawieszenie. Usportowiony Focus ma o 10% sztywniejsze sprężyny jest obniżony co zapewnia lepsze prowadzenie na zakrętach. Ponadto auto zostało wyposażone w 17-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami - 215/45 R17. Względy bezpieczeństwa wymagały mocniejszych hamulc贸w. Z przodu, jak i z tyłu są to hamulce tarczowe, z przodu także dodatkowo entylowane tarcze o średnicy 300 mm i 280 mm z tyłu. Po raz pierwszy Ford zastosował także skrzynię 6-biegową o kr贸tkich, sportowych przełożeniach. Zewnętrznie mocniejszy Focus prezentuje się dość niewinnie.
Nieco inne zderzaki, przedni połączony ze spoilerem o większych (kratkowanych) wlotach powietrza, wspomniane sportowe koła i chromowana końc贸wka rury wydechowej. Podobnie rzecz się ma w środku Forda. Nie jest to spartańsko wyposażony samoch贸d rajdowy. Białe tarcze zegar贸w, dodatkowo z prawej strony tradycyjny
wyświetlacz zamieniono na dwa małe wskaźniki temperatury i ładowania, tytanowa gałka dźwigni zmiany bieg贸w, metalowe nakładki na pedały. Odpowiednie trzymanie podczas szaleństw mają zapewnić fotele Recaro. Warto też wspomnieć o dobrze działającym układzie kierowniczym, kt贸rego siła wspomagania maleje wraz ze zwiększaniem się prędkości auta.
Dostojnie wyglądający Ford Mondeo potrafi także wprawić w zdumienie jeśli chodzi o mocne wrażenia. Model ST 220 został wyposażony w 3-litrowy silnik V6 kt贸rego moc wynosi 226 KM. Maksymalny moment obrotowy 280 Nm uzyskiwany jest przy 4900 obr./min. Do 100 km/h auto przyspiesza w 7,1 sekundy , a prędkość maksymalna to 243 km/h. Ford wyposażył Mondeo ST 220 w manualną 5 biegową skrzynię. Zawieszenie podobnie jak w Focusie zostało utwardzone i obniżone o 15 mm. Zewnętrznie auto bardziej zdradza swoje większe możliwości. Przede wszystkim większe zderzaki, poszerzone błotniki, progi, duże wloty powietrza pod zderzakiem, podw贸jne rury wydechowe i 18-calowe koła. Ogumienie w rozmiarze 225/40 R18, tarcze hamulcowe są tej samej średnicy co w Focusie.
Przy takich osiągach spalanie nie jest jakieś szokujące i waha się w okolicach 10 l/100km, ale oczywiście wszystko zależy od stylu jazdy. We wnętrzu postawiono przede wszystkim na komfort, można więc powiedzieć, że jest to wersja wyposażeniowa Ghia z pewnymi dodatkami. A tymi dodatkami są białe tarcze zegar贸w, chromowane wykończenia i na życzenie sk贸rzane fotele, kt贸re mogą być wykonane z czerwonej sk贸ry, podobnie jak i boki drzwi.
Mondeo ST 220 będzie także oferowane na naszym rynku w trzech wersjach sedan, liftback i kombi. Focus natomiast w dw贸ch wersjach - 3 i 5-drzwiowej. Na Mondeo trzeba będzie podobno wyłożyć ponad 120 tys. zł, Focus ST będzie dostępny za kwotę poniżej 80 tys. zł. Ford jednak nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Focus będzie występował także w bardziej agresywnej odmianie - RS.
Literki RS oznaczają najbardziej rasowe Fordy. Ostatnio rolę tę przejął symbol ST, ale Focus ST 170 to przy wersji RS niemal zabawka. W fabrycznym opisie topowego RS przeczytać można, że to "dopuszczona do ruchu po drogach publicznych wersja Focusa WRC". Sam wygląd m贸wi, że coś tu nie gra: poszerzone nadkola, agresywny zderzak przedni
i 18-calowe koła z niskoprofilowymi oponami. Sporo zmian zaszło też w środku. Niebiesko-czarne fotele, sk贸rzana kierownica, trochę aluminium i zmienione zegary - większość w niebieskiej tonacji. Obok dźwigni zmiany bieg贸w znajduje się zielony starter silnika i tabliczka z numerem seryjnym - jako że Focus RS to wersja limitowana.
Dwulitrowy silnik rozwija moc 215 KM. Zapewnia mu to turbosprężarka i chłodzony wodą intercooler. Sprzęgło AP Racing jest "silniejsze" od seryjnego, a mechanizm r贸żnicowy Quaife ma możliwość zblokowywania p贸łosi. Modyfikacjom poddano także zawieszenie, od amortyzator贸w firmowanych przez Sachs przez stabilizatory do poszerzenia rozstawu k贸ł.
Przednionapędowy Focus gwałtownie przyspiesza przy około 5800 obr./min pojawia się strzałka podpowiadająca włączenie wyższego biegu i jest to właściwy moment - wyżej i tak silnik już nie ciągnie, a po zmianie biegu trafia na idealne obroty, przy kt贸rych nie ma problemu z dynamiką. Do 100km/h Focus RS przyspiesza w 7,3 sekundy, a do 200 km/h w 31 sekund. Na zatrzymanie się z tej prędkości auto potrzebuje 37,7 m przy zimnych hamulcach (po rozgrzaniu 0,9 m mniej).
Charakter Focusa RS jest daleki od zachowania aut sportowych, ale daje on szaloną radość z jazdy. Sprawdza się też w codziennej eksploatacji. Aby kupić auto, trzeba szybko (bo zainteresowanie jest olbrzymie) pojechać do Niemiec. Pochłonie to (z opłatami) około 140 tys. zł
|
|